• شنبه تا چهارشنبه 8:30-17 پنجشنبه 8:30-12:30
  • info@imennet.net
مشاوره رایگان 02174391800
دلایل ایجاد نویز در دوربین‌ های مداربسته

دلایل ایجاد نویز در دوربین‌ های مداربسته از دغدغه های مهم کاربران این سیستم های امنیتی است. در این زمینه فاکتورها و عوامل مختلفی مورد توجه قرار می گیرند که با استفاده از راهکارهای ساده برطرف خواهند شد. مهمترین مسئله پس از مواجهه با چنین اختلالاتی، پیدا کردن مشکلات موجود و راه حلی برای رفع آن ها است. در این گزارش در خصوص راهکارهای رفع تداخل دوربین های امنیتی، رفع سر و صدای این دوربین ها و دلیل ایجاد نویز در دوربین های مداربسته نکاتی ارائه می کنیم که با بررسی و مطالعه آن ها این مشکلات به سهولت رفع خواهند شد. بسیاری از این معضلات با استفاده صحیح از کابل ها، منابع تغذیه مورد استفاده و... قابل پیشگیری خواهند بود.

دلیل ایجاد نویز در دوربین های مداربسته

اصطلاح نویز در رابطه با دوربین های مداربسته ربطی به صدای ضبط شده ندارد؛ در واقع واژه نویز برای اختلال در تصاویر این دوربین ها به کار می رود. زمانی که کیفیت تصاویر ضبط شده در دوربین نامطلوب باشد و به صورت دانه دانه ای نمایش داده شوند، چنین اختلالاتی به وجود می آیند. در این خصوص بررسی نویزهای صدا در برخی از مدل های دوربین مداربسته نیز رایج می باشد. این نویزها به دلیل تداخلات مغناطیسی سیستم دوربین به وجود می آیند. همچنین در صورتی که زیرساخت های نصب و راه اندازی این سیستم ها کیفیت لازم را نداشته باشند، سبب ایجاد نویز در تصاویر و صدای ضبط شده دوربین خواهند شد.

چه عوامل دلیل ایجاد نویز در دوربین های مدار بسته می شود؟

در این بخش به بررسی دلیل ایجاد نویز در دوربین‌ های مداربسته می پردازیم. عوامل و فاکتورهای متعددی این قبیل مشکلات را در این سیستم های مداربسته به وجود می آورند. با مطالعه این فاکتورها، به سادگی می توانید، این نویزها را از بین ببرید و یا پیش از وقوع مشکل، از بروز آن پیشگیری کنید. برخی از آن ها به شرح زیر می باشند:

منابع تغذیه نامناسب دوربین مداربسته

در صورتی که منبع تغذیه دوربین شما کیفیت مورد نیاز را نداشته باشد، مشکلاتی در این زمینه به وجود می آورد. دریافت انرژی کافی یکی از اصول اولیه عملکرد دوربین های مداربسته به شمار می رود. در بسیاری از برندهای دوربین مداربسته از جریان 12 ولتی انرژی استفاده می کنند. قدرت جریان آن ها در برخی از مدل ها به 24 ولت نیز می رسد. برای این که کیفیت کارایی آن ها در حد مورد نظر باشد، باید همواره میزان جریان و ولتاژ ورودی به این سیستم ها را کنترل کنید.

دلایل ایجاد نویز در دوربین‌ های مداربسته

در این خصوص بررسی کیفیت برند سازنده دوربین نیز حائز اهمیت است؛ چراکه بیشترین مشکلات در منبع تغذیه در رابطه با دوربین هایی از برندهای ضعیف و ارزان قیمت به وجود می آیند. این دوربین ها تحمل تلورانس 10 درصدی تغذیه را ندارند. به این ترتیب یک علت نویز در دوربین مداربسته استفاده از دوربین های ارزان قیمت است.

انتخاب نادرست کابل از دلایل ایجاد نویز در دوربین های مداربسته

در صورتی که کابل های مورد استفاده در فرایند نصب دوربین ها کیفیت لازمه را نداشته باشند، سبب تداخل جریانات الکترومغناطیسی شده و توانایی جداسازی صحیح آن ها را نخواهند داشت. کابل های کواکسیال با بهترین سطح کیفی برای نصب دوربین های مداربسته حرفه ای به کار می روند و از بروز هر گونه نویز جلوگیری خواهند کرد. در صورتی که این کابل ها نوار کافی برای انتقال تصاویر و قابلیت جلوگیری از تداخلات خارجی را نداشته باشند، مشکلات عدیده ای در این سیستم به وجود می آورند.

انتخاب دوربین های بی کیفیت

ایجاد نویز در تصاویر دوربین مداربسته با انتخاب یک دوربین با کیفیت تصاویر پایین تشدید می شود. این دوربین های ارزان قیمت تصاویر را با کیفیت پایین ضبط کرده و منتقل می کنند. بدیهی است که ایجاد نویز در چنین سیستم هایی سبب آزردگی مشتریان و مصرف کنندگان شود. به همین خاطر اغلب توصیه می شود که برای خرید یک برند دوربین مداربسته، در رابطه با ویژگی های آن تحقیق کرده و به نیازهای پروژه خود دقت داشته باشید.

انتخاب غیر اصولی مبدل های دوربین

مبدل های مورد استفاده در دوربین باید با ساختار کلی آن تطابق داشته باشد. برای انتخاب هر یک از این مبدل ها باید به کابل ها و بالون های آن ها دقت کنید. برخی از کابل های مشهور در این زمینه انواع cat5a، utp، cat6 و... هستند و هر یک با بالن های اختصاصی خود برای ضبط و انتقال تصاویر دوربین مداربسته عمل می کنند. در صورت عدم تطابق آن ها مشکلات نویز در تصاویر به وجود می آیند.

محل نصب دوربین

یکی از مهمترین دلایل ایجاد نویز در دوربین‌ های مداربسته، انتخاب یک موقعیت مکانی نامناسب برای نصب آن ها است که مشکلات تصویر دوربین مداربسته و دردسرهای بسیاری در این زمینه به وجود می آورد. در این خصوص باید به اتصالات دوربین به زمین نیز دقت داشته باشید. در صورتی که این فرایند با کیفیت کافی انجام نشود، مشکل چرخش باندها در محل نصب به وجود می آید. به این ترتیب نویزها و اختلالات تصویری نیز ایجاد می شوند.

دلیل ایجاد نویز در دوربین‌ های مداربسته

داغ شدن دستگاه دوربین از دلایل ایجاد نویز در دوربین های مداربسته

یک دلیل ایجاد نویز در دوربین‌ های مداربسته، داغ شدن دوربین های مداربسته است که با بروز این مشکلات انواع نویز در تصاویر مشاهده می شوند. در صورتی که کیفیت دوربین انتخابی شما پایین باشد، توانایی انتقال گرما را ندارد و به این ترتیب سبب افت کیفیت تصاویر خواهد شد. همچنین عدم وجود تهویه مناسب برای دوربین نیز شدت ایجاد این نویزها را افزایش می دهد. در صورتی که محل نصب این دوربین ها در مجاورت نور آفتاب باشد، قطعات داخلی دوربین داغ شده و کیفیت تصاویر کاهش می یابد.

کمبود نور در فضای نصب دوربین

یکی از دلایل ایجاد نویز در دوربین‌ های مداربسته عدم وجود نور کافی در محل نصب این سیستم ها است. به این ترتیب اختلالاتی مانند نویز در تصاویر دوربین به وجود می آیند که کیفیت تصاویر دوربین مدار بسته را نیز کاهش می دهند. این اصل در رابطه با همه دوربین ها مطرح می شود؛ دوربین های فیلم برداری، دوربین های عکاسی حرفه ای و... نیز در نور ناکافی، تصاویر بی کیفیتی ضبط می کنند.

راهکارهایی برای از بین بردن نویز تصاویر دوربین مداربسته

در این حوزه روش های رفع نویز الکتریکی و مغناطیسی دوربین مورد استفاده قرار می گیرند. در این راهکارها توجه به نوع چیپ های دوربین از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. چیپ های دوربین های مداربسته حساسیت بیشتری نسبت به سایر دوربین ها دارند و به محض ایجاد مشکل در دوربین باید این قطعه را بررسی کنید.

در روش رفع نویز مغناطیسی ابتدا به سراغ فیش های bnc می رویم و کیفیت و کارایی آن ها را بررسی می کنیم. رفع مشکلات برق از هادی های اطراف نیز در این بررسی ها انجام می گیرد. در ادامه به بررسی گرمای هوای مجاور دوربین های مداربسته پرداخته و این عوامل را نیز بررسی می کنیم. در صورت گرم شدن بیش از حد محیط، میزان افت سیگنال های تصاویر دوربین نیز افزایش می یابد.

جمع بندی نهایی

در این گزارش به بررسی دلیل ایجاد نویز در دوربین‌ های مداربسته پرداختیم و با برخی راهکارهای ساده برای رفع این مشکلات آشنا شدیم. از آن جا که استفاده از دوربین های مداربسته در مکان های عمومی و خصوصی افزایش یافته است، مشکلات بیشتری نیز در خصوص این دستگاه های امنیتی به وجود می آید که برای رفع آن ها باید به تنظیمات دوربین مورد نظر توجه شود. شرایط نصب اصولی این سیستم ها نیز از بروز اختلالات مختلف و از کار انداختن دوربین مداربسته جلوگیری خواهد کرد.

نظرات کاربران

گروههای مقالات
اطلاعات تماس

میدان فاطمی خیابان گمنام بین ششم و هفتم پلاک ۳۴ واحد ۳

02174391800 09128581120 info@imennet.net