• شنبه تا چهارشنبه 8:30-17 پنجشنبه 8:30-12:30
  • info@imennet.net
مشاوره رایگان 02174391800
هکر یا Hacker به چه کسی گفته می شود؟

هکر در حوزه امنیت رایانه به فردی گفته می‌شود که به دنبال کشف نقاط ضعف یک سیستم یا شبکه رایانه ای است. هکرهای حرفه‌ای عموما از دانش تخصصی بالایی در حوزه رایانه و شبکه برخوردار هستند.

اهداف هکرها

هکر (Hacker) در حوزه امنیت رایانه به فردی گفته می‌شود که به دنبال کشف نقاط ضعف یک سیستم یا شبکه رایانه ای است. هکرهای حرفه‌ای عموما از دانش تخصصی بالایی در حوزه رایانه و شبکه برخوردار هستند.

کسب سود، تفریح، بیماری‌های روانی، ضربه زدن، کسب اطلاعات، نمایش مهارت و بیان اعتراضات سیاسی و اجتماعی از جمله دلایل و مشوق‌هایی است که به هک کردن غیرمجاز یک سیستم یا شبکه رایانه‌ای منجر می‌شوند. با این حال برخلاف تصور غالب در میان مردم جامعه، هکرها لزوما انسان‌های شروری نیستند. ممکن است یک هکر به عنوان متخصص امنیت رایانه به شناسایی نقاط ضعف موجود در سیستم جهت اطلاع رسانی به صاحبان آن بپردازد و حتی برای رفع این آسیب پذیری ها به آن‌ها کمک کند.

انواع هکرها

هکرها را بر اساس هدف و نوع نگرشی که دنبال می‌کنند می‌توان در یکی از دسته‌های اصلی زیر قرار داد

هکرهای کلاه سفید (White hat hacker)

با مقاصد غیرخرابکارانه نظیر تست و تشخیص نقاط آسیب پذیر به درخواست صاحب یک سیستم، اقدام به کشف و احتمالا برطرف کردن حفره‌های امنیتی می‌کنند. در شرکت‌های پشتیبانی و نگهداری شبکه امنیتی نیز از کلاه سفیدها برای تولید نرم افزارهای امنیتی استفاده می‌شود.

هکرهای کلاه سیاه (Black hat hacker)

با اهداف خرابکارانه یا سود شخصی، امنیت سیستم را نقض می‌کنند. معمولا این نوع هکرها داده‌هایی را سرقت، تغییر و یا از بین می‌برند. عامه مردم به اشتباه، مفهوم هکر را تنها معادل با همین دسته می‌دانند. به همین دلیل برخی معتقدند برای ایجاد تمایز، بهتر است از افرادی که به صورت غیرمجاز اقدام به نقض امنیت یک سیستم می‌کنند با عنوان کرکر (Cracker) یاد نمود. گفتنی است فعالیت این دسته از هکرها به صورت زیرزمینی و کاملا غیرقانونی انجام می‌شود.

هکرهای کلاه خاکستری (Grey hat hacker)

افرادی هستند که هدفشان جایی میان اهداف هکرهای کلاه سفید و کلاه سیاه قرار می‌گیرد. به عنوان مثال ممکن است یک هکر کلاه خاکستری بدون اجازه صاحب یک وبسایت به آن نفوذ کرده و بدون ایجاد خرابکاری در ازای دریافت دستمزد، مشکل امنیتی آن را از بین ببرد. هرچند ممکن است کلاه خاکستری ها هیچ سودی از کار خود نبرند اما نفوذ بدون اجازه نیز ممکن است غیرقانونی تلقی شود.هکرهای نخبه (Elite hacker) با تجربه‌ترین و ماهرترین دسته از هکرها را تشکیل می‌دهند. اغلب حفره های امنیتی جدید توسط این دسته کشف می‌شوند.

بچه اسکریپتی (Script Kiddie)

افرادی هستند که بدون داشتن مهارت و دانش کافی در زمینه‌ی هک کردن و برنامه‌نویسی، با استفاده از ابزارهای آماده به سیستم‌های رایانه‌ای، شبکه‌ها، وبسایت‌ها و … حمله می‌کنند.

نظرات کاربران

گروههای مقالات
اطلاعات تماس

میدان فاطمی خیابان گمنام بین ششم و هفتم پلاک ۳۴ واحد ۳

02174391800 09128581120 info@imennet.net