• شنبه تا چهارشنبه 8:30-17 پنجشنبه 8:30-12:30
  • info@imennet.net
مشاوره رایگان 02174391800
آینده فناوری دوربین مداربسته چیست؟

با توجه به نیاز بازار سیستم های نظارت تصویری به تصاویر با کیفیت بالا شاهد پیشرفت بسیار زیاد و سریع در زمینه دوربین های تحت شبکه بوده ایم. به طوری که تا چند سال آینده دوربین های تحت شبکه جایگزین دوربین های مداربسته آنالوگ خواهند شد، دوربین های آنالوگی که حدود نیم قرن بازار سیستم های نظارت تصویری را در اختیار داشته اند. همین موضوع باعث شده تا سازندگان و فعالان بازار دوربین مداربسته آنالوگ تهدید شدیدی را حس کنند و به فکر توسعه محصولات خود و برطرف کردن محدودیت های دوربین مداربسته آنالوگ باشند.

در حال حاضر با استفاده از تکنولوژی HD-Over Coaxial که روی بستر کابل کواکسیال تصاویر را ارسال می کند این امکان را به سازندگان دوربین های مدار بسته آنالوگ می دهد تا بتوانند محدودیت های موجود را رفع کنند و با دوربین های تحت شبکه به رقابت پردازند.

آینده فناوری پروتکل جدید دوربین های آنالوگ

در سال ۲۰۱۱ تلاش های این سازندگان به ارائه دو پروتکل جدید HD-SDI و ۹۶۰H در بازار دوربین های آنالوگ منجر شد. با اینکه این دو پروتکل با استقبال خوبی مواجه شد و گسترش یافت اما همچنان با کیفیت HD فاصله داشت و محدودیت های فراوانی را ایجاد می کرد.
با اینکه دوربین های مداربسته آنالوگ با هزینه های بسیار کمتری که دارد و نصب و راه اندازی دوربین بسیار ساده تر، در حال حاضر ۷۰ تا ۸۰ درصد بازار سیستم های نظارت تصویری را در اختیار دارد اما هم چنان دوربین های تحت شبکه با کیفیت فوق العاده و امکانات بسیار زیاد تهدید بزرگی برای آن به شمار می آید. دوربین تحت شبکه یا IP گرچه هنوز هزینه بالایی را می طلبد اما کیفیت تصویری که در اختیار مصرف کننده قرار می دهد به مراتب فراتر از کیفیت تصاویر آنالوگ است.

پیشرفت کیفیت تصاویر دوربین مداربسته

سازندگان و دست اندرکاران بازار دوربین مداربسته آنالوگ برای خنثی کردن این تهدید دست به کار شدند. آن ها با استفاده از تحقیقات و مطالعه برای بالا بردن کیفیت تصاویر دوربین مداربسته و تهیه رزولوشن بالا با کیفیت Full-HD بر بستر کابل های کواکسیال تلاش بسیار زیادی کردند. با توجه به نیاز بازار سیستم های نظارت تصویری به تصاویر با کیفیت بالا تحقیقات گسترده ای در این زمینه انجام شد که نتیجه و محصول آن پروتکل های HDCVI ، HDTVI ، ccHDtv ، AHD و HQA بوده است. واضح است که تمامی این پروتکل ها می بایست امکان استفاده در بستر کواکسیال را به راحتی فراهم کنند. هم چنین توانایی انتقال از طریق کابل های RG59 و RG6 بدون افت کیفیت و با بهبود فاصله ۱۰۰ تا ۲۰۰ متری که قبلا امکان پذیر بود را داشته باشند.

بنابراین شش مورد زیر مواردی هستند که در پروتکل های جدید باید موجود باشد:

  1. باید علاوه بر تصویر شفاف و تفکیک رنگ بالا فیلتر سیگنال، کاهش نویز دوربین مداربسته و توانایی ترمیم تصاویر را داشته باشد.
  2. از آنجایی که تکنولوژی HD-Over Coax ادعا می کند فناوری پیشرو و موفقی است می بایست توان انتقال سیگنال ها را روی کابل کواکسیال تا فاصله بیشتر داشته باشد.
  3. راه حل جدید نباید دچار هیچ گونه تاخیر، افت کیفیت حین فشرده سازی و کاهش کیفیت تصویر گردد.
  4. تجهیزات مربوط به مدیریت تصاویر یا DVR ها می بایست با فرمت ۹۶۰H سازگار باشند. هم چنین باید پیشرفت تکنولوژی در زمینه ضبط تصاویر، اسپلیترها و ماتریکس ها نیز در آن دیده شود.
  5. HD-Over Coax باید بسیار ساده نصب شود و کار با آن آسان باشد. هم چنین امکان انجام تنظیمات هم در دوربین ها و هم در دستگاه ضبط وجود داشته باشد.
  6. می بایست راه حلی باشد که نه تنها از لحاظ کیفیت برتر باشد بلکه کم هزینه نیز باشد.

در مورد دستگاه های ضبط کننده نیز در حال حاضر DVR هایی هستندکه هم ۹۶۰H و هم تصاویر ۷۲۰/P۱۰۸۰ را پشتیبانی می کنند، به این DVR ها اصطلاحا دستگاه ضبط کننده هیبرید گفته می شود ( Hybrid HD DVR ). هم چنین دستگاه هایی وجود دارد که علاوه بر موارد بالا با استفاده از TCP/IP از سیگنال IP نیز پشتیبانی می کنند که به این نوع دستگاه ها Tri-brid HD DVR گفته می شود.

همزمان که دوربین ها و سنسورها پیشرفته تر میشوند، فن آوری های در حال ظهور مانند اینترنت اشیاء (IOT) به طور جامع با سیستم های مدیریت ویدیو یکپارچه میشوند. حال چند نکته که در این صنعت در حال رشد هستند و در آینده بیشتر به چشم میخورند را برای شما توضیح میدهیم :

هوش مصنوعی به توسعه بازار نظارت تصویری ادامه خواهد داد

هوش مصنوعی همچنان به تقویت کارایی دوربین های مداربسته ادامه میدهد. الگوریتم های هوش مصنوعی مانند مغز های دیجیتالی کوچک در راستای تجزیه و تحلیل فیلم های زنده و ضبط شده مورد استفاده قرار میگیرند.

در کشورهای بزرگ دنیا الگوریتم های پردازش هوشمند تصویر باعث شده است که هر ۱۰۰ دوربین مدار بسته توسط یک نفر نظارت شود. از طرفی دیگر الگوریتم های قوی تشخیص چهره به کمک نیروهای پلیس آمده و تشخیص چهره مجرمان را انجام میدهد.

استفاده از فناوری های دوربین های مدار بسته و همچنین فناوری های نظارت بر آن برای هر شرکتی ضروری خواهد شد.

در دوران مدرن امروز، رهبران کسب و کار و تصمیم گیرندگان اصلی نه تنها به امنیت دارایی های شرکت اهمیت می دهند ، بلکه بر آگاهی بهتر از فرایند های اطراف تاکید دارند و این جایی است که تکنولوژی دوربین های مداربسته و دوربین های هوشمند قادر به بهبود عملکرد کسب و کار و کاهش هزینه های عملیاتی خواهند بود.
به عنوان مثال، سیستم نظارتی هوشمند میتواند شخص را شناسایی کند و حرکات آن را داخل یک فروشگاه دنبال کند. سیستم نظارتی نتیجه ردیابی افراد را به صورت یک نقشه خاص به نام Heat Map ارائه میکند. خرید دوربین مداربسته برای ادارات و اجرای این نقشه به مدیران کمک میکند که بدانند کدام قسمت بیشترین تردد و یا بیشترین توقف را داشته است.

تصاویر ویدئویی و IOT با هم ترکیب خواهند شد

با افزایش تعداد دستگاه های متصل به IOT ، مجموعه داده های حجیم تولید میشود تجزیه و تحلیل این داده ها به زمان و سرعت بالایی توسط انسان احتیاج دارد که IOT با پردازش و حذف قسمت های اضافی آن ها سرعت پردازش را افزایش خواهد داد.
برخی از تحقیق ها نشان میدهند ، تا سال ۲۰۲۰ ، ۹۹ درصد از محتوای ویدیویی توسط ماشین ها به جای انسان ها پردازش می شوند.

نظرات کاربران

گروههای مقالات
اطلاعات تماس

میدان فاطمی خیابان گمنام بین ششم و هفتم پلاک ۳۴ واحد ۳

02174391800 09128581120 info@imennet.net