• شنبه تا چهارشنبه 8:30-17 پنجشنبه 8:30-12:30
  • info@imennet.net
مشاوره رایگان 02174391800
معرفی شبکه دامین و شبکه ورک گروپ و تفاوت های آن ها

کمپانی مایکروسافت روش های متعددی برای شبکه کردن سیستم های کامپیوتری به کاربران معرفی کرده است. از میان آن ها می توان به شبکه های ورک گروپ و دامین اشاره کرد که هر یک با نقاط ضعف و قوت متفاوتی شناخته می شوند. برای ارزیابی هر یک از این شبکه ها باید به تفاوت شبکه دامین و ورک گروپ دقت داشته باشید. این شبکه ها با قابلیت تبدیل به یکدیگر نیز شناسایی می شوند و ده ها ویژگی مهم برای کاربران شبکه به همراه دارند. در این بخش به بررسی مزایا و معایب سرویس شبکه دامین و ورک گروپ می پردازیم و تفاوت های این دو سیستم را ارزیابی می کنیم.

شبکه دامین چیست و چه تفاوتی با شبکه ورک گروپ دارد؟

شبکه دامین DOMAIN چیست؟

برای بررسی تفاوت شبکه دامین و ورک گروپ پیش از هر چیز باید به تعاریف این دو سیستم بپردازیم. شبکه دامین یکی از رایج ترین روش های اتصال سیستم های کامپیوتری محسوب می شود و کاربردهای بی شماری دارد. این پلتفرم تحت مدیریت یک سرور مرکزی قرار دارد و احراز هویت را برای کاربران ساده تر می کند. فرایند احراز هویت در برنامه با استفاده از Domain Controller انجام می گیرد.

در این سیستم پس از ورود نام و کاربری و رمز اعتبار سنجی اولیه انجام می شود. به علاوه شبکه دامین از قابلیت لوکال برای اعمال تنظیمات بیشتر استفاده نمی کند و کلیه تنظیمات از بخش Domain Controller انجام خواهند شد.

شبکه ورک گروپ WORK GROUP چیست؟

تفاوت شبکه دامین و ورک گروپ به ابعاد هر یک از این سیستم ها نیز مربوط می شود. در شبکه ورک گروپ اغلب تعداد رایانه های کمتری به یکدیگر متصل می شوند. این پلتفرم قابلیت هایی برای اشتراک گذاری فایل های اینترنتی نیز در اختیار کاربران قرار می دهد. این شبکه ها را به عنوان peer-to-peer نیز می شناسند. در ساختار شبکه های ورک گروپ از سیستم کامپیوتری به عنوان یک سرویس گیرنده و سرویس دهنده عمل می کند.

این سیستم از نظر امنیتی در سطح پایین تری نسبت به دامین قرار می گیرد. با این وجود برای دسترسی به کامپیوترها برای اتصال به سیستم شبکه نیاز به مجوز ورود دارند و از بروز هر گونه ورود بدون مجوز در شبکه پیشگیری می شود.

تفاوت های شبکه ورک گروپ و دامین

استفاده از قابلیت های پشتیبانی آنلاین شبکه در هر یک از شبکه های ورک گروپ و دامین با روش های متفاوتی همراه است. به همین خاطر برای استفاده از این خدمات پیش از هر چیز باید مدل شبکه خود را مشخص کنید. برخی از مهمترین تفاوت های شبکه ورک گروپ و دامین در خصوص دسترسی مدیریت، امنیت و... از قرار زیر هستند:

  • مهم ترین تفاوت شبکه دامین و ورک گروپ به انعطاف پذیری هر یک از این سیستم ها در خصوص گسترش و توسعه مربوط می شود. کاربران اغلب بدون هیچ محدودیتی در سیستم شبکه دامین، تجهیزات و کامپیوترهای مورد نیاز را اضافه می کنند. قابلیت های توسعه ای دامین نسبت به سیستم ورک گروپ بسیار بیشتر هستند.
  • در شبکه دامین انواع اطلاعات امنیتی بر روی سرور ذخیره سازی می شوند که با سیستم ورک گروپ متفاوت است.
  • در شبکه دامین روش های متفاوتی برای محدودسازی سیستم ها وجود دارند که هر یک از آن ها توسط مدیر اجرا می شوند. این قابلیت ها در سیستم ورک گروپ وجود ندارند.
  • برای اجرای شبکه دامین باید دانش فنی بیشتری داشته باشید. پیاده سازی این سیستم کمی پیچیده تر از ورک گروپ خواهد بود.
  • امنیت سیستم شبکه دامین بسیار بیشتر از شبکه ورک گروپ است.

شبکه ورک گروپ WORK GROUP چیست؟

مزایا و معایب شبکه ورک گروپ

مزایا و معایب شبکه ورک گروپ همواره سبب ایجاد تفاوت شبکه دامین و ورک گروپ می شوند. برخی از مزایای این سیستم عبارت اند از:

  1. راه اندازی ساده و آسان
  2. سهولت در اشتراک گذاری فایل ها
  3. ایجاد نام مستقل در شبکه های ورک گروپ
  4. دیتابیس های مجزا در سیستم

در کنار این مزایا برخی معایب نیز متوجه سیستم شبکه ورک گروپ هستند که گاها سبب برتری سیستم دامین می شوند. از میان آن ها می توان به عدم کنترل مرکزی و امکان هک بالاتر شبکه های ورک گروپ اشاره کرد.

مزایا و معایب شبکه دامین

با در نظر گرفتن تفاوت شبکه دامین و ورک گروپ می توانید بهترین ها را در میان این دو سیستم انتخاب کنید. برای این منظور حتما به نقاط قوت و ضعف این شبکه ها دقت داشته باشید. برخی از مهم ترین مزایای شبکه دامین به شرح زیر هستند:

  1. امنیت بالای سیستم
  2. نظارت و کنترل ساده بر روی تک تک اعضای شبکه
  3. سیستم مدیریتی متمرکز و کنترل ساده
  4. قابلیت ایجاد دسترسی های بیشتر برای سایر کاربران یا محدود کردن دسترسی های افراد
  5. قابلیت ورود رمز عبور از کلیه سیستم ها بدون وجود محدودیت
  6. ایجاد قوانین پیشرفته در سطح شبکه
  7. ذخیره سازی اطلاعات در محیطی امن

در کنار این مزایای ویژه برخی محدودیت ها نیز در خصوص استفاده از این پلتفرم همواره مورد توجه کاربران قرار دارند. از میان آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • برای استفاده از این برنامه باید همواره سیستم آن را به روز رسانی کنید. به روز رسانی دائمی سیستم عامل گاها مشکلاتی در شبکه به وجود می آورد.
  • برای استفاده از این شبکه باید از سرورهای قوی با توان پردازشی بالا استفاده کنید. دسترسی به این سرورها برای همه کاربران سیستم های کامپیوتری میسر نخواهد بود.

نتیجه گیری

تفاوت شبکه دامین و ورک گروپ موضوع مورد بحث بسیاری از کارشناسان فنی است و برای انتخاب یک سیستم شبکه مناسب چالش هایی به وجود می آورد. در این خصوص ارزیابی مزایا و معایب هر یک از شبکه های دامین و ورک گروپ نقش کمک کننده ای ایفا می کند. به همین خاطر در این بخش به بررسی ماهیت هر سیستم و نقاط ضعف و قوت هر یک پرداختیم.

شما می توانید برای انتخاب یک شبکه استاندارد به ویژگی های فعالیت های خود دقت داشته باشید و از کارشناسان فنی برای انتخاب بهترین ها کمک بگیرید. انتخاب یک شبکه استاندارد از بروز هر گونه مشکلات فنی در اتصالات کامپیوتری پیشگیری می کند.

نظرات کاربران

گروههای مقالات
اطلاعات تماس

میدان فاطمی خیابان گمنام بین ششم و هفتم پلاک ۳۴ واحد ۳

02174391800 09128581120 info@imennet.net