• شنبه تا چهارشنبه 8:30-17 پنجشنبه 8:30-12:30
  • info@imennet.net
مشاوره رایگان 02174391800
معرفی انواع پارکینگ های مسکونی، آپارتمان و منزل + قوانین آن

برای استفاده از فضای پارکینگ ساختمان ها باید به شرایط استفاده و قوانین حاکم بر هر یک دقت داشته باشید. با تغییر کاربری ساختمان، شکل و ساختار پارکینگ آن نیز متفاوت خواهد شد. انواع پارکینگ مسکونی در چند دسته بندی اساسی مورد توجه قرار می گیرند و روش استفاده از آن ها متفاوت خواهد بود.

ساکنین ساختمان های مسکونی اغلب با مشکلاتی در خصوص استفاده از پارکینگ خود رو به رو می شوند. برای پیشگیری از بروز هر گونه تعارض در میان همسایگان، قوانینی برای استفاده از انواع پارکینگ مسکونی تصویب شده است.

انواع پارکینگ مسکونی

انواع پارکینگ مسکونی بسته به شرایط استفاده و موقعیت آن ها در محیط ساختمان در چند دسته بندی اساسی قرار می گیرند. برخی از مهم ترین پارکینگ های ساختمان های مسکونی به شرح زیر هستند:

1. پارکینگ اختصاصی

با افزایش تعداد خودروها در هر خانواده، نیاز به داشتن پارکینگ اختصاصی در فضای ساختمان بیشتر شد. امروزه هر خانواده یک یا دو خودرو دارد و باید برای پارک کردن آن ها در محیط ساختمان از قبل برنامه ریزی کند. برای اطمینان از وجود پارکینگ اختصاصی در محیط ساختمان خود باید به اطلاعات درج شده در سند ملک دقت داشته باشید. اگر داشتن پارکینگ در سند منزل شما ذکر شده باشد، به منزله حق استفاده شخصی از پارکینگ موجود است.

اناوع پارکینگ ماشین در ساختمان

2. پارکینگ مشاع

انواع پارکینگ مسکونی برای استفاده همه ساکنین ساختمان تجهیز می شوند. در خصوص استفاده از این پارکینگ ها باید به قوانین زیر دقت داشته باشید:

  • فضای این پارکینگ ها به صورت اختصاصی و انحصاری در دسترس ساکنین قرار نمی گیرد.
  • حیوانات خانگی در این پارکینگ نگهداری نمی شوند.
  • هیچ کس نمی تواند وسیله یا تجهیزاتی را در بخش پارکینگ مشاع ساختمان قرار دهد.

3.  پارکینگ مزاحم

به دلیل کمبود فضا برای پارک اتومبیل ها در برخی از ساختمان های امروزی از همه ی فضا برای تجهیز فضای پارکینگ استفاده می شود. پارکینگ های ایجاد شده با این روش، به عنوان پارکینگ مزاحم شناخته می شوند. در صورتی که با پارک یک اتومبیل، ورود و خروج سایر اتومبیل ها به فضای پارکینگ با مشکل رو به رو شود، پارکینگ مورد نظر در فضا مزاحم خواهد بود. چنین فضایی اغلب با وجود توافق بقیه سکنه در محیط به کار می رود و قوانین سفت و سختی در رابطه با آن وجود دارد.

قوانین انواع پارکینگ مسکونی و آپارتمان ها

با ایجاد انواع پارکینگ هوشمند بسیاری از مشکلات پارکینگ های مسکونی و آپارتمانی برطرف شده اند. این پارکینگ ها با قابلیت های منحصر به فرد، به رعایت هر چه بیشتر قوانین ساختمان های مسکونی کمک می کنند. برای هر یک از انواع پارکینگ مسکونی نام برده شده قوانین به خصوصی ایجاد شده که برای پیشگیری از بروز نزاع و درگیری در میان همسایگان به کار می روند. برخی از مهم ترین ضوابط موجود در این حیطه به شرح زیر هستند:

  • قوانین پارکینگ اختصاصی

    پارکینگ های اختصاصی منحصرا برای استفاده مالکین یک واحد ایجاد می شوند و هر گونه استفاده افراد متفرقه از آن ها ممنوع خواهد بود. این پارکینگ ها اغلب در سند منازل مسکونی قید می شوند و تعداد و ابعاد آن ها مشخص می شود. با وجود این اطلاعات در سند املاک مسکونی، هیچ کس حق ندارد در محل پارکینگ شما اتومبیل خود را متوقف کند. به علاوه امکان قرارگیری وسایل سایر سکنه ساختمان در محل پارکینگ شما وجود نخواهد داشت.

  • قوانین پارکینگ مشاع

    انواع پارکینگ مسکونی در بخش های پشت بام یا زیرزمین یک ساختمان احداث می شوند و به عنوان پارکینگ مشاع معرفی خواهند شد. این پارکینگ ها اغلب در سند هیچ یک از واحدهای مسکونی موجود در ساختمان ذکر نمی شوند و متعلق به هیچ یک از طبقات ساختمان نخواهند بود. به همین سبب هیچ کس حق استفاده انحصاری از این فضا را ندارد و رعایت حقوق همه ساکنین در استفاده از پارکینگ الزامی است.

  • قوانین پارکینگ مزاحم

    پارکینگ های مزاحم همیشه دردسرهای بسیاری برای سایر ساکنین ساختمان به وجود می آورند. به همین خاطر برای ایجاد و استفاده از آن ها باید توافق همه ساکنین ساختمان را به دست آورید. این پارکینگ ها اغلب با قیمت کمتری در دسترس افراد قرار می گیرند. به علاوه قیمت اجاره آن ها نیز کمتر از پارکینگ های اختصاصی و مشاع محاسبه می شود. اگر ساختمان شما دارای چنین پارکینگی باشد، بی شک قیمت آن کمتر از سایر واحدهای ساختمان خواهد بود.

انواع پارکینگ در ساختمان

دیگر قوانین و ضوابط مربوط به پارکینگ مسکونی

در خصوص انواع پارکینگ مسکونی ضوابط مشخصی مقرر شده اند که وجود آن ها سبب ایجاد نظم در ساختمان خواهد شد. یکی از قوانین مهمی که در خصوص استفاده از پارکینگ فضای مسکونی مورد توجه قرار دارد، مربوط به زمان اجاره آپارتمان و املاک مسکونی است.

توصیه می کنیم در زمان انعقاد قرارداد اجاره ساختمان، اطلاعات دقیقی در رابطه با پارکینگ ساختمان و محل قرارگیری آن در محیط به دست آورید. در صورتی که ملکی پارکینگ نداشته باشد، قیمت آن نیز کاهش می یابد.

همچنین در شرایطی که صاحبخانه در ابتدای قرارداد در شرایط ملک اجاره داده شده به وجود پارکینگ اشاره کرد و بعدها مشخص شود که ملک پارکینگ ندارد، مستاجر می تواند بر علیه صاحبخانه طرح دعوی کند.

در صورتی که صاحب یکی از واحدهای مسکونی به پارکینگ خود نیاز نداشته باشد، به سهولت می تواند حق استفاده از پارکینگ خود را به یکی از ساکنین همان ساختمان بفروشد یا اجاره دهد. اما امکان اجاره یا فروش پارکینگ به افرادی غیر از ساکنین ساختمان وجود ندارد.

نتیجه گیری

در این بخش در رابطه با انواع پارکینگ مسکونی و قوانین مربوط به هر یک از آن ها نکاتی را بررسی کردیم. با وجود این قوانین دیگر نگرانی در رابطه با استفاده از محیط پارکینگ خود نخواهید داشت. به علاوه با گسترش فناوری های مدرن، قابلیت های به روزتری برای استفاده از فضای پارکینگ به وجود آمده و انواع پارکینگ های هوشمند در ساختمان های مسکونی احداث شده اند. شما می توانید با پیروی از قوانین پیرامون پارکینگ ساختمان های امروزی بهترین استفاده را از این فضا داشته باشید.

در ادامه بخوانید : تجهیزات پارکینگ هوشمند

نظرات کاربران

گروههای مقالات
اطلاعات تماس

میدان فاطمی خیابان گمنام بین ششم و هفتم پلاک ۳۴ واحد ۳

02174391800 09128581120 info@imennet.net